Model umělé inteligence ChatGPT dokáže psát administrativní lékařské záznamy a zprávy až desetkrát rychleji než lékaři. A to bez ztráty kytičky za možné snížení kvality dokumentace. K tomuto závěru došla studie, kterou provedli vědci z univerzitní nemocnice Danderyd a univerzitní nemocnice ve švýcarské Basileji. Výzkumníci provedli úvodní pilotní studii na šesti případech virtuálních pacientů, na kterou nyní naváže hloubková studie 1 000 autentických zdravotních záznamů a zpráv od reálných pacientů.
Již řadu let se v různých zdravotnických systémech včetně Česka soustředěně debatuje nad tím, jak efektivitu zdravotní péče vlastně zlepšit. Vždyť podle dostupných údajů například čeští praktičtí lékaři věnují administrativě a vykazování mezi 40 – 50 % své kapacity. Nyní ale díky pokroku v oblasti generativní umělé inteligence a jazykového modelování existují možnosti, jak zdravotníkům se snižováním administrativní zátěže pomoci.
Administrativní úkony opravdu zabírají velkou část pracovní doby lékaře, čímž se logicky zkracuje čas pro kontakt s pacientem a přispívá to také ke stresující pracovní situaci. Výzkumníci z Uppsala University Hospital a Uppsala University ve spolupráci s Danderyd Hospital a University Hospital of Basel ve Švýcarsku v nové studii prokázali, že nástroj ChatGPT s umělou inteligencí dokáže psát administrativní lékařské poznámky a zprávy až desetkrát rychleji než lékaři, aniž by jim to ubralo na kvalitě.
Cílem studie bylo posoudit efektivitu a potřebnou odbornou kvalitu nástroje ChatGPT-4 při vytváření poznámek do lékařské dokumentace. Výzkumníci použili šest virtuálních případů pacientů, které strukturou i obsahem napodobovaly skutečné případy. Propouštěcí dokumentaci ke každému případu vytvářeli lékaři se specializací v ortopedii. Nástroj ChatGPT-4 byl poté požádán o vygenerování výstupů ze stejných zdrojů, jako vznikaly klasické výstupy. Hodnocení kvality následně provedla skupina 15 odborníků, kteří původ zpracování dokumentů neznali. Jako sekundární metrika k hodnocení efektivity byla porovnávána doba potřebná k vytvoření dokumentů.
Výsledky přitom ukazují, že poznámky generované ChatGPT-4 a lidmi jsou jednak celkově srovnatelné co se týká kvality. Nástroj ChatGPT-4 ale připraví propouštěcí dokumenty podstatně rychleji než lékaři.
Nyní je v přípravě zahájení hloubkové studie, při které výzkumníci shromáždí 1 000 lékařských záznamů a dokumentů od reálných pacientů. Cílem je opět využít ChatGPT k tvorbě administrativních poznámek a dokumentů ve zdravotních záznamech pacientů.
Podle organizátorů bude tato fáze projektu, na kterém se bude podílet poměrně mnoho partnerů, náročná na zdroje. Nyní se aktivně pracuje na splnění požadavků na správu a bezpečnost zdravotních dat, aby se studie mohla co nejdříve rozběhnout.
Podle interpretace výzkumníků tak mají pokročilé velké jazykové modely, jako je ChatGPT-4, potenciál šířeji změnit způsob práce s administrativními úkoly ve zdravotnictví. Generativní umělá inteligence tak může mít na další rozvoj zdravotnictví opravdu zásadní vliv.
Z podkladů Uppsala University zpracoval Petr Moláček.