Důsledným sjednocením organizační struktury a uplatňováním jednotných postupů se jihočeské nemocnice snaží vzdorovat bující byrokracii a živelnému vývoji v IT
Jihočeské nemocnice jsou většinou vnímány u odborné a laické veřejnosti jako symbol dobře řízených společností. V Jihočeských nemocnicích se snažíme o medicínu na světové úrovni a vlídný přístup zdravotníků k našim pacientům. Na území kraje je 8 nemocnic, založených ve formě akciových společností Jihočeským krajem, který je jediný a stoprocentní vlastník. Sedm z nich poskytuje akutní lůžkovou péči na území bývalých okresů, osmá Nemocnice Dačice, a.s., nabízí lůžka následné péče a spektrum odborných ambulancí. Největší jihočeská nemocnice v Českých Budějovicích je jednou z největších nemocnic v České republice a poskytuje rozsáhlou superspecializovanou zdravotní péči.
Jihočeské nemocnice významně spolupracují. Jihočeský kraj založil pro jednotné řízení skupiny jihočeských nemocnic společnost Jihočeské nemocnice, a.s., jejíž představenstvo je součástí představenstva každé jihočeské nemocnice. Všechny jihočeské nemocnice tak tvoří z pohledu řízení jednu personální unii.
Jihočeské nemocnice, a.s., jsou servisní organizací pro všechny jihočeské nemocnice a centralizují některé činnosti, včetně sdílení dat a informací. Zásadní z těchto činností jsou dvě, a to společný nákup komodit a služeb a společné vykazování zdravotní péče včetně jednání se zdravotními pojišťovnami. Nemocnice vedou společná cenová jednání, zadávají a organizují veřejné zakázky, vytvářejí a spravují jediný a jednotný katalog produktů, ze kterého mohou nemocnice objednávat.
Centrální oddělení vykazování zdravotní péče zajišťuje jednotný postup jihočeských nemocnic při spolupráci se zdravotními pojišťovnami. Činnost zahrnuje společné jednání ohledně úhrad, úhradových dodatků, nasmlouvání nových kapacit a rámcových smluv, vedle toho ovšem také metodické vedení a integraci a jednotné nastavení nemocničních informačních systémů, kontrolu vykazování, školení DRG a řadu dalších aktivit.
Jihočeské nemocnice zajišťují jednotné ekonomické výkaznictví včetně měření výkonnosti s ucelenou soustavu ukazatelů pro srovnání nemocnic mezi sebou. Společné aktivity jsou i v oblasti public relations a řízení lidských zdrojů.
Historicky se informační systémy ve zdravotnictví vyvíjely jako nástroj pro ukládání dat, později pro organizaci práce a vykazování poskytnuté péče plátcům. Současný rychlý rozvoj technologií, léčiv, změn životního stylu a změn prostředí nás přivádí k nutnosti soustavného sledování a vyhodnocování stavu našich pacientů a efektivity léčebných postupů. Potřebujeme nejen shromažďování dat, jejich statistické zpracování a převod na informace, ale i nástroje pro longitudinální studie jednotlivého pacienta, skupin pacientů či rozsáhlejší populační studie. Na to je potřeba nástrojů strojového učení, umělé inteligence a krom statistického zpracování i deterministické zpracování dostupných dat a informací.
To, co nezbytně potřebujeme pro aplikovaný výzkum, je normalizace dat, která je v současnosti často obtížná. Vhodné je využívání integračních platforem pomocí SW konektorů, které umožní nodální řešení vysoce specializovaných činností. V současnosti si však často budujeme legislativní bariéry, které nám komplikují jednoduchá řešení.
Zdravotničtí pracovníci se mnohdy s IT systémy spíše perou, než aby je optimálně využívali. Zvláště nečekané změny aplikací přivádějí některé jedince někdy až k rezignaci. Zde by pomohla vhodná implementace IT nástrojů a cílené proškolení. Problémem je množství a četnost změn a legislativních požadavků. Vystupňované požadavky na kvalitu omezují čas na vlastní práci. Pro kvalitu je nezbytné zvládnout především základní procesy podpořené přátelskými IT nástroji.
MUDr. Miroslav Verner, ředitel Centrálních laboratoří Nemocnice České Budějovice
Foto Jan Luxík